BASF
BASF
BASF

Chemap Agro s.r.o.

Cross Compliance aneb Kontrola podmíněnosti

08. 04. 2011 Ing. Andrea Blažková; Státní rostlinolékařská správa Legislativa Zobrazeno 12750x

Kontrole podmíněnosti podléhají všichni žadatelé, kteří žádají o přímé platby, dále některé podpory osy II Programu rozvoje venkova a některé podpory v rámci společné organizace trhu s vínem. Státní rostlinolékařská správy (SRS) je jedním z dozorových orgánů podřízený ministerstvu zemědělství, který provádí v rámci kontrol podmíněnosti kontrolu požadavků týkajících se používání přípravků na ochranu rostlin. Dodržování požadavků je podmínkou poskytování uvedených dotací. Jsou to minimální požadavky pro použití přípravků na ochranu rostlin v rámci agroenvironmentálních opatření (8a/AEO 7 až AEO 11), které SRS kontroluje již od roku 2009 a dále povinné požadavky na hospodaření (SMR 9/1 až 9/6), jenž se kontroluje od letošního roku.

Proseeds

Počet podniků vybraných ke kontrole podmíněnosti musí dosáhnout nejméně 1 % žadatelů z každé výše uvedené podpory. Celkový počet subjektů, z něhož je na základě kritérií rizikové analýzy vybráno 1 % subjektů ke kontrole v daném roce, je u žadatelů o přímé platby více než 25 tisíc a u žadatelů v rámci agroenviromentálních opatření (AEO) cca 11 tisíc. Výběr podniků probíhá na úrovni jednotlivých kontrolních organizací. Větší část z vybraných podniků ke kontrole, cca 75 % subjektů, je vybrána na základě rizikové analýzy a zbytek je vybrán náhodným výběrem.

 

Kriteria rizikové analýzy

- Koeficient rizikovosti stanovený Státním zemědělským intervenčním fondem (SZIF)
- Podíl obhospodařované zemědělské půdy podniku v chráněných územích ochrany přírody
- Podíl obhospodařované zemědělské půdy podniku v chráněných oblastech přirozené akumulace vod
- Podíl obhospodařované zemědělské půdy podniku v okolí vodárenských nádrží a podzemních zdrojů vod
- Produkční plochy zeleniny, ovoce, révy nebo chmele

 

Při výběru 1 % subjektů pro kontroly CC je zohledněno to, aby v množině subjektů nebyly zahrnuty subjekty hospodařící v režimu ekologického zemědělství.

Pokud v rámci kontroly plnění národníchprávních předpisů zjistí kontrolní orgánporušení některého z požadavků podmíněnosti, jehož kontrolou je pověřen, vždy vypracuje zprávu o kontrole a v elektronické podobě odešle do meziskladu zpráv o kontrole, kde je přístupná pro SZIF i MZe.

Vybrané kontrolované požadavky 8a/AEO 8 až AEO 11 a SMR 9/1 až 9/3, 9/5, 9/6 jsou požadavky, jejichž dodržování bylo kontrolováno v rámci národních kontrol SRS již před zahájením kontrol podmíněnosti, tzn. před 1. 1. 2009.

Na základě kontroly národní legislativy může dojít ke snížení podpor i u zemědělských podniků, původně nevybraných pro kontrolu podmíněnosti, pokud u nich bude zjištěno porušení požadavků podmíněnosti. Budou-li splněna uložená nápravná opatření v určeném termínu, nepromítnou se do snížení plateb.

Tím, že kontrolu podmíněnosti provádí kontrolní orgán společně s kontrolou národních právních předpisů, není počet kontrol u vybraných subjektů navýšen. Od roku 2011 budou všechny kontroly zemědělských subjektů v souvislosti s používáním přípravků na ochranu rostlin plánovány odborem postregistrační kontroly, s výjimkou kontrol na podnět třetí osoby a delegovaných kontrol SZIF. SZIF zasílá na SRS v červenci každého roku seznam subjektů ke kontrole včetně podkladů. Jedná se o kontrolu subjektů žádajících o dotace v rámci AEO. Ze strany SRS proto nelze ovlivnit případnou kontrolu u stejného zemědělského subjektu dvakrát za rok, např. kontrola národní resp. kontrola podmíněnosti a kontrola pro SZIF. V případě kontroly se zjištěnou závadou, u níž je možné uložit nápravná opatření, se počet kontrol u jednoho subjektu ještě navyšuje o následné kontroly.

 

Minimální požadavky pro použití přípravků na ochranu rostlin

Kontrolu minimálních požadavků pro použití přípravků na ochranu rostlin provádí SRS od 1. 1. 2009 a týká se všech žadatelů o podpory v agroenvironmentálních opatřeních, kteří používají přípravky na ochranu rostlin. Jedná se o následující požadavky.

AEO 7: Bylo při aplikaci přípravku na ochranu rostlin postupováno v souladu s pokyny k ochraně vod a bylo dodrženo omezení pro použití přípravku na ochranu rostlin v pásmu ochrany zdrojů podzemních vod nebo vodárenských nádrží? – viz dále požadavek SMR 9/4.

AEO 8: Má podnikatel používající přípravky na ochranu rostlin zacházení s nimi zabezpečeno odborně způsobilou osobou nebo absolventem odborného kurzu podle odstavce 4 § 86 zákona? Bude požadováno: Předložení platného osvědčení SRS o odborné způsobilosti pro nakládání s přípravky vydané na základě vykonané zkoušky podle § 86 odst. 2 zákona č. 326/2004 Sb., v platném znění nebo osvědčení o absolvování kurzu podle § 86 odst. 4 zákona.

AEO 9: Plní odborně způsobilá osoba nebo absolvent odborného kurzu povinnosti podle odstavce 3 § 86 zákona? Bude požadováno: Předložení zápisů o každoročním proškolení pracovníků, kteří přímo zacházejí s přípravky, aplikují je nebo jakkoli s nimi nakládají, odborně způsobilou osobou. Zápis pořízený o tomto školení se uchovává po dobu tří let. Dále je kontrolováno, zda osoby, které přímo zacházejí s přípravky, byly před zahájením prací s každým přípravkem seznámeny s jeho vlastnostmi a účinky a se způsoby správného a bezpečného zacházení s ním.

AEO 10: Je mechanizační prostředek, jímž je přípravek na ochranu rostlin aplikován, opatřen dokladem o funkční způsobilosti (doklad o kontrolním testování)? Bude požadováno: Platný doklad, a to osvědčení o funkční způsobilosti, který se vydává pro mechanizační prostředky, které jsou v provozu více než 2 roky. Číslo na osvědčení se shoduje s číslem na kontrolní nálepce. K prvnímu testování musí být mechanizační prostředek přistaven během dvou let od data uvedení do provozu. Dojde-li k pochybnostem, zda se jedná o nový mechanizační prostředek, provede se kontrola data uvedení do provozu. Tím je datum pořízení (nákupu) vyznačené na účetním dokladu (dodacím listu, faktuře apod.) pro kontrolovaný MP. Přičemž vyhláška č. 147/2009 Sb., kterou došlo k úpravě znění § 5 písm. c) vyhlášky č. 334/2004 Sb., o mechanizačních prostředcích s účinností od 27. 6. 2009, sjednotila lhůtu pro kontrolní testování u všech mechanizačních prostředků starších 2 let na 3 roky. Tzn., interval pro opětovné testování mechanizačních prostředků v provozu více než 2 roky je pro postřikovače, rosiče a mořičky shodný, tj. 3 roky. Osvědčení o funkční způsobilosti mechanizačních prostředků vydávají provozovny kontrolního testování na základě výsledků testování. Kontrolní nálepkou jsou označeny všechny prostředky, které prošly pravidelným testováním a jsou funkčně způsobilé k aplikaci přípravků. I v případě nečitelné nálepky, popř. její absence, pokud žadatel předloží osvědčení o funkční způsobilosti mechanizačního prostředku, se bude kontrolovaný prostředek považovat za splňující požadavky zákona. Ověření údajů uvedených v dokladu o funkční způsobilosti prostředku je možné porovnáním s výrobním štítkem na kontrolovaném mechanizačním prostředku (obr. 1).

Obr. 1: Ukázka výrobního štítku

 

AEO 11: Jsou přípravky na ochranu rostlin uskladněny v originálních obalech podle jejich druhů a odděleně od jiných výrobků a přípravků určených k likvidaci jako odpad a mimo dosah látek, které by mohly ovlivnit vlastnosti skladovaných přípravků? Bude požadováno: Předmětem kontroly bude přehledné uložení přípravků ve skladu podle druhu a v originálním obalu, odděleně podle obchodních názvů (obr. 2), aby se předešlo možné záměně přípravků při výdeji ze skladu, dále oddělené skladování (ve vymezené části skladu nebo regálu) přípravků určených k likvidaci, a zda ve skladu s přípravky nejsou skladovány výrobky, které mohou ovlivnit vlastnosti přípravků (barvy, laky, rozpouštědla, ropné výrobky apod.).

 

 

Obr. 2: Uložení přípravků na ochranu rostlin ve skladu

 

Povinné požadavky na hospodaření

Cílem zaváděných požadavků souvisejících s používáním přípravků na ochranu rostlin je snížení rizika ohrožení zdraví lidí, zvířat a rostlin nejen při aplikaci přípravků na ochranu rostlin, ale také po sklizni ošetřené plodiny, u níž se při jejich nesprávném použití zvyšuje pravděpodobnost nadlimitního výskytu reziduí v konečném produktu určeného k potravinářským účelům nebo jako krmivo pro hospodářská zvířata. Nedodržení pokynů k ochraně vod může způsobit znehodnocení podzemního nebo povrchového zdroje pitné vody a v důsledku výskytu reziduí účinných látek použitých přípravků na ochranu rostlin může poškodit zdraví lidí a zvířat.

Kontrolu požadavků SMR 9 provádí SRS od 1. 1. 2011 a týká se všech zemědělců, kteří podali žádost o přímou platbu v rámci režimu podpory podle nařízení Rady (ES) č. 73/2009 a používají přípravky na ochranu rostlin.

Vybranými kontrolovanými požadavky, které jsou již nyní součástí národních kontrol, bude zabezpečeno dodržování požadavků stanovených směrnicí Rady 91/414/EHS ze dne 15. července 1991, o uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh. Dodržování těchto požadavků je od 1. ledna 2011 podmínkou poskytování přímých plateb (SAPS), některých podpor z Programu rozvoje venkova a podpor v rámci některých opatření společné organizace trhu s vínem v plné výši. Jedná se o následující požadavky.

SMR 9/1: Byl použitý přípravek povolen SRS?

SMR 9/2: Byl aplikovaný přípravek použit k ochraně plodiny proti škodlivému organizmu v souladu s údaji, jimiž je označen na obalu?

SMR 9/3: Byl aplikovaný přípravek použit v množství, které nepřesáhlo nejvyšší povolenou dávku?

SMR 9/4: Bylo při aplikaci přípravku na ochranu rostlin postupováno v souladu s pokyny k ochraně vod a bylo dodrženo omezení pro použití přípravku na ochranu rostlin v pásmu ochrany zdrojů podzemních vod nebo vodárenských nádrží?

Pokud subjekt hospodaří v ochranném pásmu zdroje podzemní vody nebo vodárenské nádrže, inspektor SRS se seznámí s předloženými zákresy ochranných pásem (PHO nebo OPVZ) v mapách (mapa) a kontrolou evidence používání přípravků na ochranu rostlin ověří, zda na pozemcích v 2. stupni OPVZ (PHO) nebyly použity přípravky, které mají omezení v používání v 2. stupni OPVZ (PHO). Namátkovou kontrolou vybraných pozemků (půdních bloků) nacházejících se v ochranných pásmech podzemních vod nebo vodárenských nádrží bude kontrolován stav porostů s ohledem na přípravky vykázané v evidenci o jejich používání (stav plevelných rostlin v ochranném pásmu po aplikaci herbicidu a stav chorob nebo živočišných škůdců po aplikaci fungicidu nebo insekticidu). V případě, že by došlo ke zjištění porušení u stejného subjektu jak při kontrole v rámci SMR 9/4, tak při kontrole minimálních požadavků pro použití přípravků na ochranu rostlin 8a/AEO 7, nebude to vyhodnoceno jako dvojí porušení, ale bude brán zřetel na výše hodnocené porušení (porušení s vyšší mírou).

 

 

Mapa: Zákres ochranných pásem vodních zdrojů

 

Vyhledávání přípravků s omezením použití v ochranných pásmech

V rámci kontroly SRS i pro potřeby zemědělského subjektu je možno využít seznam přípravků na ochranu rostlin s omezením použití v ochranných pásmech vodních zdrojů na webových stránkách SRS - http://eagri.cz/public/web/srs/portal/ - on-line „Registr přípravků na ochranu rostlin, vyhledávání v registru, výběr dle omezení pro použití, označení z hlediska ochrany vodních zdrojů - ochranná pásma vod - vyfiltrování seznamu přípravků s omezením v použití v OPVZ nebo zadání konkrétního názvu přípravku a vyhledat, po vyfiltrování kliknout na podtržený název a dále pak záložku „Hodnocené údaje“ a dostanete informaci o klasifikaci daného POR z hlediska OPVZ nebo výběr dle omezení pro použití - zatrhnout „Výběr z předdefinovaných filtrů“ a zde zatrhnout současně „Přípravky, které nejsou vyloučené z použití v OPVZ II. stupně“ a „Přípravky, u kterých není uvedeno, že jsou vyloučené z použití v OPVZ II. stupně“, včetně přípravků v kategorii „Nezařazeno“a potvrdit, vyfiltrování seznamu přípravků bez omezení v použití v OPVZ.

Informace uvedené na webových stránkách SRS jsou nezávazné. Uživatel je povinen se řídit návodem k použití na obalu přípravku nebo dalšího prostředku na ochranu rostlin.

 

SMR 9/5: Bylo při aplikaci přípravku postupováno v souladu s pokyny k ochraně včel, zvěře a vodních organizmů tak, aby nedošlo k jejich úhynu?

SMR 9/6: Byl přípravek aplikován tak, aby nedošlo k prokazatelnému zasažení rostlin mimo pozemek, na němž se prováděla aplikace?

U požadavku SMR 9/5 a 9/6 bude postup následující: Pokud v daném roce SRS řešila případ konkrétního úhynu včel, zvěře, vodních organizmů a případ zasažení necílových rostlin na pozemku v souvislosti s použitím přípravku na ochranu rostlin a kontrolovanému subjektu bylo v rámci správního řízení prokázáno nedodržení opatření k jejich ochraně a porušení § 49 odst. 1 písm. c) zákona, bude toto zjištění uvedeno v protokole z plánované kontroly CC u tohoto hodnoceného požadavku SMR 9/5 a 9/6 včetně odkazu na zápis z místního šetření, a protokol z národní kontroly, v rámci které bylo vyhodnoceno porušení tohoto požadavku z hlediska rozsahu, závažnosti a trvalosti. Zpráva z kontroly bude odeslána na Mze i v případě prokázaného porušení požadavku SMR 9/5 a 9/6 v rámci národní kontroly.

 

Co bude při kontrole požadavků SMR žádáno

Předložení dokladů o nákupu přípravků na ochranu rostlin a pomocných prostředků na ochranu rostlin, tzn. dodací listy, faktury.

Při kontrole u subjektů, které přípravky na ochranu rostlin skladují, bude vyžadováno předložení evidence o příjmu a výdeji přípravků (skladová evidence).

Předložení evidence používání přípravků na ochranu rostlin.

V rámci kontroly budou inspektoři SRS kontrolou evidence používání přípravků s využitím informací z dokladů o nákupu přípravků a skladové evidence zjišťovat:

- zda byly použity v rámci podnikání pouze povolené přípravky;
- zda byly přípravky aplikovány v povoleném rozsahu použití, tzn. do povolené plodiny proti danému škodlivému organizmu (škůdce, choroba, plevele, jiný účel);
- zda byl při aplikaci dodržen povolený rozsah dávkování, který nesmí překročit nejvyšší povolenou dávku.

 

Při kontrole budou inspektoři využívat také informací z rozhodnutí o registraci kontrolovaných přípravků na ochranu rostlin. Po předchozí dohodě s kontrolním pracovníkem SRS může kontrolovaný subjekt pro účely kontroly předložit podklady týkající se vymezení ochranných pásem vodních zdrojů získané na příslušném odboru životního prostředí (vodoprávní úřad) - tzn., rozhodnutí vodoprávního úřadu včetně mapy se zákresem ochranných pásem vodních zdrojů.

 

Sankce

U všech požadavků SMR 9/1–9/6 a AEO 7 se jedná při porušení o přímé nebezpečí pro zdraví lidí a zvířat a celková míra porušení bude vždy vyhodnocena jako malé porušení, což znamená 1 % snížení.

U požadavků AEO 8–AEO 11 bude SRS v opodstatněných případech při zjištění porušení ukládat nápravná opatření.

Na základě výsledků následné kontroly provedené za účelem ověření splnění uložených opatření a zaslané zprávy z kontroly bude či nebude provedena srážka dotace SZIF. Celkové procento snížení plateb stanoví SZIF součtem procentuálního snížení za jednotlivé oblasti.

 

Související články

Role Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského v integrované ochraně rostlin

22. 09. 2023 Ing. Pavla Šenkeřiková; Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský Brno Legislativa Zobrazeno 621x

Nový právní předpis pro pěstitele máku setého a konopí

01. 08. 2022 Ing. Vít Langmaier; Agromanuál Legislativa Zobrazeno 1190x

Pravidla pro používání přípravků a jejich aplikaci

18. 05. 2022 Ing. Petr Harašta, Ph.D.; Česká společnost rostlinolékařská, Brno Legislativa Zobrazeno 2329x

Změny v hospodaření ve zranitelných oblastech

25. 08. 2021 Ing. Olga Venerová; Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Brno Legislativa Zobrazeno 2679x

Komplexní postupy pro optimalizaci ochrany půdy a vody

21. 10. 2020 Ing. Jana Konečná, Ph.D. Legislativa Zobrazeno 3810x

Další články v kategorii Legislativa

detail